Muziek van de week #1

Muziek houdt me bezig. Ik maak zelf graag muziek, maar een van mijn ‘hobby’s’ kun je het ontdekken van nieuwe muziek wel noemen. Het kan een heerlijke gevoel geven als je een nummer ontdekt waar je helemaal in op kunt gaan, of waar je in één keer door geraakt wordt. Of soms levert het een wat vervelend gevoel op als zo’n nummer al jaren blijkt te bestaan, en jij het bestaan ervan niet wist.
In deze rubriek behandel ik van die nieuwe fijne ontdekkingen die ik soms doe, of nummers die ik weer heb herontdekt. Het gaat van nieuwe nummers naar golden-oldies, en alles daar tussenin. Het zijn de nummers die mijn week op een bepaalde manier kleurden. Mijn ‘favorites‘ so to say. Laat vooral weten wat je er van vindt, en als je nog aanraders voor me hebt, sta ik daar altijd voor open! 

Deze eerste keer zal het een combinatie zijn van een twee maanden: juli en augustus

Come in from the cold – Marc Broussard 
Dit nummer kwam voorbij toen ik aan het werk was aan mijn boek in een Coffee Company. Goede relaxte stem, een beetje zoals Ben L’Oncle Soul. Ik herkende het nummer, het is denk ooit een soort van radiohit geweest, of ik heb het in een film of serie gehoord. Of het staat in een ‘coffee house relax’ Spotify lijst, welke in de cafeetjes waar ik kom misschien regelmatig aan staat (ik kom regelmatig in koffiezaakjes, dus die kans is aanwezig).

Abracadabra – Steve Miller Band
I heat up, I can’t cool down… Ah dit nummer begint gelijk zo lekker funky en groovy (is funky het goede woord? Het begint in ieder geval gelijk goed). De bassline vind ik fantastisch, en dan het refrein, classic. Ik werk op een plek waar altijd een radiozender aan staat met de ‘beste’ nummers van de jaren 70, 80 en 90 (ze draaien ook Barbie Girl, en ik vraag me dan af of dat wel echt het ‘beste’ is van die jaren 90). Een oud nummertje, wat op zo’n manier weer op je radar komt. 

Zo Kan Het Dus Ook – Maan
Een actuele ‘hit’ in deze lijst (althans, ondertussen is de populariteit wat gezakt). Soms moet ik even wennen aan het Nederlands en de manier waarop Maan bepaalde dingen uitspreekt, alhoewel dat het wel karakter geeft. Dit nummer van haar spreekt me grotendeels aan door de achterliggende beats. Daarnaast vind ik de harmonieën ontzettend mooi in elkaar gezet. Daarin blenden Maan haar verschillende stemgeluiden erg goed.
Ik vind de productie bij veel van Maan haar nummers goed gedaan trouwens. ‘Wat Jij Wilt’ en ‘Waar Ga Je Heen’ zijn hierdoor ook door mij veel gedraaide nummers. Ik ben heel nieuwsgierig in hoeverre Maan hierin een rol speelt. Denkt ze in het proces veel mee? Richt ze zich voornamelijk op de tekst? Creëert ze veel dingen zelf?  

Sign Your Name – Terence Trent D’Arby
Soms kwam deze voorbij op mijn werk en na een paar keer besefte ik me pas wat een fantastisch nummer ik dit vind. Een hele fijne stem, en de melodie met de slow beat maakt het geheel erg zwoel. Het ‘slowly we make love..’ gedeelte wat aan het eind in wordt gezet voegt hier alleen nog maar meer zwoelheid aan toe. Deze staat al even op repeat en nog steeds zet ik het regelmatig op. Het blijft een goed nummer elke keer weer. 

I Forgot That You Existed – Taylor Swift
Met haar nieuwe album ‘Lover’ laat ze weer een andere kant van zichzelf zien (vooral als je het vergelijkt met haar vorige album ‘Reputation’). Het heeft iets weg van de muziek die ze aan het begin van haar carrière maakte, maar de beats en bass zijn nog steeds duidelijk aanwezig. Dat geeft weer een verfrissende blend. Zo ook in dit nummer, het eerste nummer op haar album. Lekker vrolijk en een soort van dansbaar. Het sprak me gelijk aan, en hield me vast om de rest van het album te luisteren. 

Het idee begon te groeien om hier een cover van te maken. Ik luister niet heel veel pop-muziek, dus ik maak niet vaak covers van bekende nummers. Dit leek me wel een leuk nummer om een cover van te maken. Echter, met alleen een gitaartje valt de upbeat-toon van dit nummer weg. Daarom sla ik een andere weg in, en probeer ik het te producen op mijn computer. Dat is een eerste keer, dus het duurt lang en zal totaal niet goed zijn, maar het is een leuke oefening. Wellicht kan ik het laten horen.

La Rua Madureira – Bon Entendeur, Nino Ferrer
Ik zette de ‘Radio’ aan op Spotify bij een nummer van Agar Agar (heb ik gezien op Down The Rabbit Hole, en instant fan). Daardoor kreeg ik een heerlijke lijst van Franse chill-house nummers. Toen die beat zo lekker laat-getimed in kwam zetten, was ik verkocht. En het heeft ook iets ‘werelds’. Door dat gitaartje (het lijkt op een gitaartje) op de achtergrond. Als de beat dan even niet aanwezig is, en je alleen dat hoort, dan waan je jezelf zo op een strandje ergens in het Zuiden van Europa. Het is overigens een remix van het nummer van Nino Ferrer. Het origineel van hem komt uit 1969 als ik het goed heb.

Franse of Portugese vocals in combinatie met dansbare beats doen het bij mij heel goed. Agar Agar noemde ik eerder al, maar een nóg grotere favoriet van mij is Polo & Pan. Hier kan ik een hele post over schrijven. Hieronder nog één nummertje in die categorie.  

L’amour l’amour l’amour – Bon Entendeur, Mouloudji
Het is cool om te zien hoe ze het origineel uit 1988 eer aan doen. Ze veranderen kleine subtiele dingen, met een groot effect. Wat er voor mij uitspringt is de piano op de achtergrond (in het origineel is het duidelijker een piano, in de remix is het iets vervormd). Vooral op het stukje zonder beat brengt dit je even in een soort extase moment. Dat je op een festival staat, met je blote voeten in het zand en een laaghangende zon, met je ogen dicht, aan het genieten. Dit even stoppen van de beat is een trucje waar ze vaker gebruik van maken, kijk maar bij het vorige nummer. Veel DJ’s doen dit trouwens, het zorgt voor een fijne opbouw. En ook genoemd mag worden is het strijkkwartet (of kwintet of trio, het zijn in ieder geval strijkinstrumenten). Dat zuigt je er helemaal in mee.